We hebben het al allemaal gezien, je scrolt op jouw GSM en je ziet enkel generische verhalen passeren. Deze influencer draagt dit kleedje, dat bedrijf heeft de beste mixer, etc. Maar klik jij hier dan ook op? Of ben jij, net als vele anderen de generische verpakking rond veel producten moe? Wij ook, daarom kijken wij naar een techniek die wel nog werkt: herkenbare verhalen in jouw teksten verwerken.
Identificeer jouw publiek en spreek hen aan
De eerste stap in het schrijven van een goede tekst is weten voor wie deze tekst bedoeld is. Schrijf je een tekst voor een kledingketen die lage prijzen hanteert? Dan zal je anders moeten schrijven dan wanneer je een tekst schrijft voor een luxemerk. Waarom? Je spreekt een ander publiek aan. Onderzoek jouw product en kijk naar de personen die geïnteresseerd zouden zijn. Dit kan gaan van een grote groep mensen tot een veel kleiner nichepubliek.
Eens je weet voor wie je de teksten schrijft kan je je inleven in hun wereld. Als copywriter kan een acteertalent zeer handig zijn. Schrijf je een tekst voor een yogastudio maar hou je persoonlijk niet zo van yoga? Geen probleem, neem de rol aan van een persoon die verzot is op yoga en kijk naar andere elementen in hun leven die hun lifestyle definiëren. Een persoon die vaak yoga doet, heeft misschien een stresserende job en kan relaxen met behulp van verschillende poses. Wanneer je een tekst begint met “Heb jij ook nood aan wat relaxatie na een drukke werkdag?” dan zal je meteen een deel van jouw doelpubliek aanspreken.
Storytelling als nieuw medium
Door de oversaturatie van content op sociale media en het internet in het algemeen hebben mensen nog weinig interesse in old-school marketing technieken. Een gewone advertentie zal niet meer de aandacht trekken omdat we er zoveel zien. Denk daarom eens aan storytelling om jouw content up to date te houden en wel mensen geïnteresseerd te maken. Je hebt slechts acht seconden om iemands aandacht te trekken, benut deze tijd. Dit is het moment waarom je iemand kan aanspreken en je kan aantonen dat je hen, tot op een bepaald niveau, kent.
Vertel een verhaal waarin zij passen, toon empathie en zo ontwikkel je een duurzame band met de lezer. Om dit te doen moet je geen volledig boek schrijven, maar enkele herkenbare anekdotes helpen je zeker opweg. “Heb jij ook amper nog tijd om naar de supermarkt te gaan?” of “Ben jij het ook moe om steeds parking te zoeken in de stad?” zijn openers die meteen een level van nieuwsgierigheid bij de lezer. Voeg je er dan nog een call to action aan toe zoals “Klik hier om meer te weten te komen over hoe je dit vermijdt”? Dan heb jij het perfecte recept voor meer engagement.
Lokale verhalen trenden
Werk jij samen met een lokaal bedrijf? Wat een luxe! Speel hier zeker op in. Mensen voelen zich altijd meer betrokken bij iets wat geografisch dichtbij is dan een zogenoemde “ver van hun bed show”. Een ijssalon in Middelkerke kan inspelen op lokale gebeurtenissen. Is er een rommelmarkt? Mensen willen vast en zeker een ijsje na het snuisteren door spullen. Begin je tekst bijvoorbeeld met “Hou jij er ook van om schatten te ontdekken op de rommelmarkt in Middelkerke? Ontdek ook ijssalon ‘naam’ en geniet van wat afkoeling tijdens de zomer.”
Schrijf je een tekst voor een nationaal bedrijf kan je dit ook altijd doen. Focus op bepaalde plaatsen binnen de regio waarin zij werken en link lokale gebeurtenissen aan het bedrijf. Weer een zinkgat in Leuven en schrijf je een tekst voor een bouwbedrijf daar in de buurt? Gebruik dit nieuwsfeit om aandacht te trekken: “Een zinkgat in Leuven centrum? Klik hier en laat jouw fundering controleren door een van onze experts.” Door deze lokale verhalen te incorporeren in jouw teksten zal de lezer zich meer aangesproken voelen en ook een grotere belangstelling tonen voor het bedrijf waar jij voor schrijft.
Dus hoe schrijf je een hedendaagse en relevante tekst? De eerste stap is weten voor wie je schrijft. Daarna kan je je inleven in hun wereld. Doe aan storytelling om op te vallen binnen en neem je lezer bij de hand. Verwerk lokale evenementen en gebeurtenissen in jouw tekst om de betrokkenheid van de lezer te boosten.
Meer weten? Lees ook zeker deze blogs:
Comments