Het valt niet te ontkennen, de prijzen in de supermarkt zijn omhoog, tanken is duur en elektriciteit (bijna) onbetaalbaar. Met andere woorden, we zitten in een recessie. Onnodige kosten moeten dus gedrukt worden om de toekomst van jouw zaak te vrijwaren, marketing en communicatie maken geen deel uit van deze onnodige kosten. Het is juist van vitaal belang dat jouw bedrijf zijn positie behoudt en aan de klanten toont dat jullie zeker zijn van jullie stuk.
In deze blog zullen we ingaan op hoe marketing belangrijk blijft voor jouw bedrijf, ook tijdens een recessie. Hieronder zullen we verschillende zaken bespreken die we in acht moeten nemen wanneer we aan marketing doen binnen het huidige economische klimaat. Laweit Agency houdt de vinger op de pols en helpt u door deze minder evidente tijden.
Jouw marketingstrategie over een andere boeg
Een recessie, ook al klinkt het eng, betekent niet dat jouw bedrijf niet langer succesvol kan zijn. Ook binnen deze periode is het mogelijk om winstgevend te zijn. Meer nog, het is zelfs mogelijk om jouw winsten te verhogen. Ze hebben wel gelijk, we kunnen niet verder doen zoals we bezig waren, maar het mooiste aan de mens is dat we kunnen veranderen! Gooi jouw marketingstrategie over een andere boeg en zie hoe je de vruchten ervan kan plukken. Jouw creativiteit zal zeker beloond worden. Wil je jezelf deze moeite besparen? Denk misschien aan een marketingbureau, zoals Laweit Agency, die dit voor jou in werking kan stellen.
Kijken hoe jouw klanten hun geld uitgeven is nu belangrijker dan ooit. Een akkefietje kan er voor weinigen nog af, maar jouw producten zijn niet iets waarop jouw klanten willen besparen. Hoe kan jouw bedrijf de uitgave van de klant rechtvaardigen tijdens deze periode? Dit is een van de dingen waarop je kan focussen binnen jouw nieuwe marketingstrategie. Waarom heeft de klant jouw product broodnodig? Jouw (potentiële) klanten hiervan overtuigen is een ware kunst en vraagt inspanning. Rome is toch niet op één dag gebouwd? Kijk eens rond naar nieuwe kanalen, doe marktonderzoek, denk aan een nieuwe look of experimenteer met verschillende marketingtools. Wees ook niet bang om je te profileren binnen een gepaste niche markt, dit kan interesse opwekken bij bestaande klanten alsook een volledig nieuwe doelgroep onthullen. Deze innovaties zorgen ervoor dat jouw bedrijf relevant blijft binnen de markt en interessant blijft voor mensen, ook tijdens een recessie.
De loyaliteit van jouw klant is goud waard
Wanneer een klant fan is van jou, jouw producten, jouw service, dan kan deze klant een trouwe klant blijven. Jouw inzet en liefde voor jouw bedrijf is aanstekelijk. Door middel van verschillende marketingstrategieën kan je jouw klanten ook van jouw bedrijf doen houden. Zet in op een persoonlijke connectie, leer jouw doelgroepen kennen. Vaak denken we aan persoonlijk contact, wanneer we deze tip horen maar toch kan dit ook perfect via een goed uitgedacht marketingplan. Het web biedt ons verschillende kansen om te connecteren met een grote groep mensen vanop afstand. Sociale media marketing wordt binnen het huidige klimaat belangrijker dan ooit. Op verschillende sociale media platformen zien we dat generische content niet meer aanslaat en dat storytelling de manier is om jouw bedrijf in de kijker te zetten. Door in te zetten op verhalen, jouw verhalen, kan je een oprechte band vormen met jouw klanten. Dit geld niet enkel voor B2C bedrijven maar ook voor B2B bedrijven. Iedereen houdt van verhalen, het is gewoonweg menselijk.
Op deze manier kan je jouw klanten geruststellen en hen geluk bieden, ook in deze moeilijke periode. Evolueer mee met jouw klanten, houd bij wat voor hen belangrijk is, observeer hun noden en speel hierop in. Wanneer jouw bedrijf vaste klanten kan behouden tijdens deze tijden, weet je dat alles snor zit. Het toont niet enkel dat je geeft om jouw klanten en jouw bedrijf, maar ook dat jij niet bang bent voor verandering en evolutie. Door middel van web marketing kunnen we de ziel van jouw bedrijf niet enkel met jouw vaste klanten delen, maar je kan ook nieuwe klanten aantrekken.
Trek nieuwe klanten aan via web marketing
Marketing online is een belangrijke schakel binnen het succes van jouw marketing strategie. Iedereen is verbonden met het wereldwijde web. Binnen een recessie is het altijd goed om jouw marketing en communicatie te herevalueren en te zien waar jouw bedrijf kan groeien. Een marketingbureau inhuren, zoals Laweit Agency, kan je hierbij op weg helpen. Door onze expertise kunnen we je helpen om nieuwe klanten aan te trekken op verschillende manieren en via verschillende kanalen. Web marketing biedt ieder bedrijf veel kansen, maar expertise is vitaal wanneer je wil slagen.
Zo weten wij dat Instagram niet hetzelfde publiek heeft als Facebook en dat TikTok een beestje op zich is. De nuances kennen tussen de verschillende sociale media en hierop inspelen om jouw klantenbestand uit te breiden is zeer belangrijk wanneer je inzet op marketing tijdens een recessie. Daarom raden wij aan om jouw marketingbudget zeker niet te verkleinen en zelfs misschien een beetje te verhogen indien dit mogelijk is. Door dit te doen kan jij vernieuwing brengen binnen het veld en zal jouw aanwezigheid niet verkleinen. Videomarketing, content marketing en storytelling zijn slechts enkele evoluties binnen de marketing wereld die jouw bedrijf kunnen vooruit helpen.
We zijn het dus zeker, marketing is geen verloren kost tijdens een recessie, enkel de strategie moet bijgewerkt worden. Bevestig jouw waarde naar de klant toe, luister naar hun noden en speel hierop in. Kan je er zelf niet aan uit? Dan is het inhuren van een marketingbureau zoals Laweit Agency geen verloren kost. Op basis van onze expertise kan je rekenen op de steun die je verdient. Zo kan jouw bedrijf floreren, ook in minder evidente omstandigheden.
Wil jij nog meer tips om jouw marketingcampagnes op punt te houden? Of wil je op de hoogte blijven van de laatste marketingtrends? Contacteer ons vandaag nog voor een vrijblijvend gesprek, of neem regelmatig een kijkje op onze blog. Laweit Agency staat altijd voor je klaar.
Voor meer informatie kan je ook deze blogs lezen:
Commentaires